ביחד ננצח

קבוצת Social Finance Israel - SFI מתגייסת לשיקום החברה הישראלית

הקבוצה מהווה בית אחד לארגוני המגזר הציבורי, החברתי והעסקי המעוניינים לקדם גישות חדשניות, מדידות ומבוססות נתונים לטיפול באתגרים חברתיים. הקבוצה כוללת בתוכה שלושה ארגונים– SFI, נובא ומידות.

מטרתה של SFI בעת הזו היא למנף תקציבים ממשלתיים ע”י גיוס מימון משלים (Matching)

שיוקצה לשיקום הנפגעים, העוטף, העורף והפעילות החברתית-כלכלית שנפגעה בעקבות המלחמה. באמצעות המקורות שיגויסו יפותחו ויופעלו פרויקטים מבוססי תוצאות, זאת, במטרה להבטיח את האפקטיביות של הפרויקטים אשר יתמודדו עם אתגרי השעה והיום שאחרי לאורך זמן.

SFI בעלת ניסיון בניהול פרויקטים המאופיינים בגמישות תפעולית, תוך השגת תוצאות בלוח זמנים מהיר

SFI מביאה עמה את הידע הנדרש לדייק תהליכים מכווני תוצאות, החיוניים למכרזים הממשלתיים ומציעה למשרדי הממשלה סיוע בניסוח מכרזי רכש חברתי מבוססי תוצאות בהליך מהיר ויעיל, על ידי הגדרת תוצאות מדידות רצויות ובחירת שותפי ההפעלה. זאת, כדי לאפשר לגופים הממשלתיים להגביר את האפקטיביות של הפרויקטים הנחוצים בעת הזו. כרכיב משלים, לקבוצת SFI גם יכולות מתקדמות בבניית תשתיות לניהול מבוסס נתונים וניהול הפרויקטים בפועל.

מאז הקמתה, לפני עשור, SFI מילאה תפקיד מרכזי בפיתוח, ניהול וליווי תוכניות לטיפול באתגרים המרכזיים ביותר בחברה הישראלית ובניהם: ילדים ונוער, בריאות הנפש, קשישים, תעסוקה ועסקים ועוד (בפירוט מטה).

נשמח לעבוד יחד למען חוסנה של החברה הישראלית

קידום חוסן

בקרב ילדים ונוער

האתגר

מבין האוכלוסיות הרבות שנפגעו, נפגעות בהווה ויפגעו בעתיד מהמלחמה, פגיעים במיוחד הם ילדים ובני נוער. המשבר אותו חווים ילדי ישראל, וביתר שאת ילדי העוטף, הדרום והצפון, הוא גדול לאין שיעור, בייחוד עקב העקירה מבתיהם והצער שבאיבוד הוריהם, בני משפחתם וחבריהם. תמיכה בחוסן הילדים, היא רכיב חיוני ודחוף בפעולות השיקום אליהם עלינו להידרש.

הנסיון שלנו

SFI פועלת בתחום הגיל הרך, ופיתחה פרויקטים חברתיים לאיתור עיכובים התפתחותיים ומתן מענה בגילאי 3 עד 6, מניעת השמנת ילדים, ופיתוח אוריינות שפתית בגילאי לידה עד 3. בנוסף כחלק מחיזוק יכולות של צעירים בחברה ליצירת חוסן וחיבור קבוצות אוכלוסייה שונות בחברה, SFI מפעילה כיום תוכנית בכל התיכונים ברהט, בשיתוף עם משרד החינוך, להגדלת מספר התלמידים המסיימים 4 ו 5- יחידות מתמטיקה וכן ללימודי עברית.

כיוונים למענה לאתגר
  • פרויקט לאיתור ושמירת הרצף הטיפולי בילדים במצבים רגשיים מורכבים, בטראומה או בפוסט-טראומה.
  • סיוע בהגדרת מדדי תוצאה מדידים לתוכניות שיקום וחוסן, וכן עיצוב מערכי הערכה ומדידה לתוכניות אלה, למען ימצו את מלוא פוטנציאל האימפקט שלהן.

קידום חוסן

בקרב פוסט-טראומטיים

האתגר

במשך שנים המדינה פועלת במגוון כלים לטיפול בפוסט טראומה, בעיקר בקרב חיילים. מחקרים מוכיחים כי תעסוקה היא חלק משמעותי וקריטי המשפיע על הwell-being ויכולת ההתמודדות עם מצב טראומתי. בעת הנוכחית, סיוע לאזרחים וחיילים החווים פוסט-טראומה, חיוני לשיקום וצמצום נזקי המלחמה.

הנסיון שלנו

SFI היא חברה מייסדת ברשת Social Finance Global Network בה הופעלה תוכנית לסובלים מפוסט-טראומה בארה"ב ובבריטניה. התוכנית פעלה להשגת תוצאות תעסוקתיות באמצעות סיוע בהשמה ותמיכה אישית נפשית (IPS) מודל הנמצא אפקטיבי ביותר, השיטה המתקדמת ביותר להוכחה של יעילות סטטיסטית.

כיוונים למענה לאתגר

הפעלת גישת ה-IPS כחלק ממערך השיקום של פוסט-טראומתיים, תאפשר את הגברת החוסן של אוכלוסייה זו, לטובת השתלבות מיטבית בחברה הישראלית.

קידום חוסן

בקרב קשישים

האתגר

בעת הנוכחית ישנם קשישים רבים הנמצאים בביתם מתוך חשש לצאת החוצה, בצל הלחימה ושגרת היום-יום שהשתנתה. הדבר נכון לקשישים בכל רחבי הארץ, ובפרט לקשישים מאזורי העימות.

הנסיון שלנו

 SFI פיתחה והפעילה בהצלחה פרויקט להפגת בדידות של קשישים בתקופת הקורונה. SFI יישמה פרקטיקות מוצלחות של מודל שהופעל על ידי השותפה הבריטית ברשת הבינלאומית של SFI. הפרויקט הצליח להשיג שיפור משמעותי ברמת הבדידות של הקשישים כשהאפקט נשמר לאורך זמן, כאשר רמת הבדידות נמדדה ביחס למדד בינלאומי מתוקף. העלות של קשיש בודד עומדת על בין 38 ל61- אלף ש"ח לאדם תלוי מגדר וגיל. בישראל כ-308 אלף קשישים בודדים ולכן העלות המשקית נעה בין 11.7 ל-18.8 מיליארד ש"ח.

כיוונים למענה לאתגר

יישום הפרקטיקות שנמצאו כאפקטיביות בפרויקט יכול לתת מענה לאתגרי הבדידות של אוכלוסיית הקשישים בישראל. כאמור, פרויקט זה רלוונטי הן לקשישים באזורי העימות והן לקשישים החוששים בעת הנוכחית לצאת מביתם.

קידום חוסן

תעסוקה ועסקים

האתגר

עסקים רבים בישראל עומדים בפני אתגרים שונים בהיבטי כוח אדם, קיטון בהכנסות, פגיעה בתשתיות וציוד פיזי בכל רחבי הארץ, ובעיקר בעוטף. כלכלה מיטבית מסייעת למאמץ המלחמתי, לאיתנות ולחוסנה הכלכלי של מדינת ישראל ביום שאחרי.

הנסיון שלנו

SFI פיתחה והקימה מספר פרויקטים מבוססי תוצאות בתחום התעסוקה בשנים האחרונות, לרבות הפעלת שלושה פרויקטים עבור אוכלוסיות גיוון. זאת ועוד, כרשת גלובלית אנו יודעים ליישם באופן מהיר ויעיל פתרונות לימי משבר. מרבית המודלים שלנו משלבים בין כספי פילנתרופיה ומשקיעים חברתיים ובין כספים ממשלתיים, לצד מדידת אימפקט. מודלים אלו מאפשרים לנו לעצב פתרונות גמישים ויעילים מבחינה כלכלית.

כיוונים למענה לאתגר

אנו נמצאים בשיח מתקדם עם הממשלה, הפילנתרופיה ומשקיעים חברתיים להקמת קרן שיקום לאומית לעסקים, אשר תיתן מענה לטווח הזמן הקצר ולטווח הזמן הארוך. בטווח הקצר, נרצה להעניק מענה לצרכים תזרימיים של עסקים שטרם קיבלו מענה מיטבי מהמדינה לאתגר הייחודי שלהם. לצד אלה נרצה לאגם צרכים של מעסיקים לטובת יצירת חבילה שלמה של מענים לצרכי המעסיקים ותכלול ליווי ובניית תוכנית עסקית.

האתגר בטווח הקצר

גישור תזרימי עד קבלת מענקים מהמדינה, מענה לסוגיות של עסקים ומלכ"רים שטרם טופלו במענה הקיים של המדינה.
במסגרת המענה לטווח קצר יוענקו לעסקים ומלכ"רים שנפגעו מהמלחמה, מענים פיננסים בדמות הלוואות גישור / מענק מותנה לטובת המשך השרידות. התמיכה תינתן על בסיס אבחון ראשוני וכנגד הזכות לקבלת הפיצויים מהמדינה. התמיכה תינתן ללא ריבית. במידה והיקף הפיצויים שיתקבל מהמדינה יהיה נמוך מהכספים שהועמדו מקרן השיקום, יתרת התמיכה תיחשב כמענק. מענה זה קושר את ההחזר לתקבולים מהמדינה, כך שהסיכון אינו על בעל העסק.

האתגר בטווח הארוך

הקמת קרן לקידום תעסוקה מגוונת במודל אג"ח קריירה, המבטיחה פתרונות תעסוקה איכותיים אשר יוכלו בתורם להבטיח את החוסן הכלכלי של אנשים רבים בישראל. הקרן תמנף תקציבים ממשלתיים עם כספי המגזר העסקי והאזרחי, תממן הכשרות מקצועיות בענפים ועיסוקים מגוונים, תעניק ליווי תעסוקתי ותסייע בהשמות למשרות איכותיות. הקרן תפעל במודל מבוסס תוצאות ותספק מענה לאתגרי המעסיקים ואתגרי שילוב בתעסוקה.

עקרונות הקרן
  • הקרן  תתמוך  בעיקר  בהכשרת  ותעסוקת  אוכלוסיות  מגוונות,  לרבות  אוכלוסיות  שנפגעו מהמלחמה.
  • ארגונים המתמחים בתעסוקת אוכלוסיות יסייעו בגיוס וליווי המשתתפים.
  • המעסיקים וגופי ההכשרה יקבלו את התמיכה על פי תוצאות: סיום הכשרה, השמה והתמדה.
  • משתתף משלם על עלות הכשרתו רק אם מועסק ומרוויח מעל רף השכר שנקבע מראש ותואם את השכר של תחום ההכשרה שלו.
  • בעזרת מינוף הכסף וקבלת התמיכה ממי שמצליח להשיג עבודה איכותית נוצרת קרן בת קיימא שתוכל להמשיך ולתמוך בעשייה החברתית לחברה הישראלית.

תמיכה באיסוף, ניהול וניתוח נתונים על רקע המצב

רשויות מקומיות, מגזר חברתי וציבורי

האתגר

מצב החירום הנוכחי הציף בין לילה צרכים נרחבים ומגוונים לריכוז מידע ונתונים, למיפויים והערכות מצב, ולניתוח דאטה המאפשרת פעילות מיטבית בכלל התחומים. בניהם מעקב וטיפול אחר מפונים ונפגעים, מתן מענה לאוכלוסיות בסיכון, התאמת מתנדבים לצרכים בשטח ועוד.

הנסיון שלנו

לעמותת נובה מקבוצת SFI ניסיון נרחב ביעוץ וניהול אסטרטגיית נתונים בתחומים חברתיים וציבוריים (כגון רווחה, תעסוקה, פיתוח כלכלי ועוד) על מנת להגיע לתוצאות חברתיות טובות יותר. עבדנו עד היום עם למעלה מ 20 רשויות מקומיות, עשרות עמותות ומגוון אגפי ממשלה וגופים ציבוריים על פרויקטים הנעים מהסתכלות הוליסטית על השינוי הנדרש כדי לעבוד באופן מבוסס נתונים ועד פיתוח פתרונות פרקטיים וטכניים (בניה של דשבורדים, מסדי נתונים, כלי ויזואליזציה ועוד). אנחנו גם בית להכשרות ושיתוף ידע בתחומים האלו, עם דגש על הבניית שגרות עבודה ומיומנויות הצוות על מנת ליישם באופן מוצלח עבודה מבוססת נתונים (data driven).

כיוונים למענה לאתגר

צוות נובה מקבוצת SFI וקהילת Data.IL המופעלת על ידי הקבוצה, נרתמו לסייע במספר אפיקים. נעשית עבודה יחד עם שותפים מהפילנתרופיה, ממערך הדיגיטל הלאומי (כולל מוקד ערב"ה), רשות החדשנות, משרד הכלכלה, הלמ"ס ומשרד רוה"מ:

  • סיוע מידי בייעוץ והעמדת סל כלים גמיש לכל רשות מקומית, ארגון חברתי והתארגנות אזרחית– לדוגמא שאלוני מיפוי ואיסוף נתונים, ניתוח מידע שנאסף, וטמפלטים לעבודה במערכות דיגיטליות. אנחנו מציעים גם סיוע ניהולי למצב החירום באמצעות מומחי האפקטיביות של "מידות״. הפצנו פניה פתוחה למתן סיוע לארגונים ולרשויות והתחלנו לקבל זרם פניות ולתת מענה מיידי.
  • סיוע ממוקד לרשויות מקומיות למשל ביצירת מסדי נתונים מהירים למעקב אחר אוכלוסיות רגישות (כגון אנשים עם מוגבלות או קשישים) וחיבור למיזמים הלאומיים הרלוונטיים. לדוגמה, אנחנו עובדים עם רשויות באזור נגב מערבי ובצפון על בניית מסדי נתונים הקשורים למיפוי המפונים וצרכיהם באופן זריז על ידי חיבור מקורות נתונים שונים.
  • פיתוח תשתיות דאטה וליווי לרשויות המקומיות כדי לטפל בסוגיות של שיקום ו"היום שאחרי" על בסיס ידע ומודלים שכבר פותחו אצלנו בתחומי עסקים קטנים ותעסוקה– היבטים קריטיים לשיקום.
  • ייזום וובינרים, הכשרות, מפגשים והאקאתונים מותאמים למצב– לצורך הכוונה מהירה, שיתוף אתגרים, חיבור בין פתרונות לצרכי השטח, ושיתוף ידע לרבות למידה מהעולם של מודלים ופרקטיקות שהוכחו כיעילים במצבי משבר.
  • ייעוץ ותמיכה למהלכים ממשלתיים לחיזוק החברה האזרחית הנמצאת בחזית, ביחד עם משרד רוה"מ, מנהיגות אזרחית והובלת קרנות פילנתרופית.
  • במספר מהלכים שונים יחד עם שותפינו במשרד הרווחה, ב"ספרה" SPHERE וקרנות פילנתרופיות, אנחנו משנים את מהלך העבודה על מנת לגבש תמונת מצב מהירה של צרכי השטח ויכולת לתת להם מענים מותאמים, בהתבסס על חיבור נתונים בהסתכלות על בריאות ורווחה. בתוך מצב המשבר הנורא, ישנה פתיחות גבוהה יותר לשיתוף מידע בין רשויות ובין שלטון מרכזי ומקומי.

עבודה עם עמותות

בנושאי מצוינות ניהולית

האתגר

המשבר הנוכחי משפיע על שגרת פעילותן של עמותות, אשר חלקן נאלצות לשנות את הפרויקטים הקיימים, במטרה להסיט משאבים למאמץ המלחמתי, שכן לרוב, אין קשב לפרויקטים שאינם קשורים למצב הנוכחי. כמו כן, עולים קשיים כלכליים וארגוניים, כתוצאה מהמצב החדש.

הנסיון שלנו

מידות מקבוצת SFI מעניקה ייעוץ וליווי ניהולי לעמותות, הן בתהליכים אסטרטגיים והן בבניית תוכניות עבודה, תקציב וליווי מנהלים. מידות מקבוצת SFI מלווה הנהלות וועדים מנהלים של עמותות בתהליכים מגוונים. כמו כן, יש לנו את הידע והיכולת לסייע ולעשות התאמות בכלים ניהוליים שרלוונטיים לניהול המשבר.

כיוונים למענה לאתגר
  • מידות מקבוצת SFI שומרת על רציפות תפקודית וממשיכה בתהליכי אנליזה על מנת להעניק תו מידות לעמותות חדשות המבקשות להצטרף ל”עיגול לטובה,” בכדי לאפשר שגרה לעמותות.
  • תהליכי הייעוץ והליווי לעמותות נמשכים גם בהסתכלות על התמודדות עם המשבר, זאת בהתאם ליכולת והרצון של השטח.
  • כמו כן, במסגרת הפרויקט “מרכז בחברה טובה״, בשת”פ עם בנק מזרחי-טפחות, נציע שעות ליווי וייעוץ להתמודדות עם המשבר ל-120 עמותות אשר נגשו לקול קורא, זאת בנוסף לובינר שקיימנו לעמותות בנושא חוסן אישי וארגוני וניהול בעת משבר.