מחקר של קבוצת SFI חושף:
שני שליש מהנשים בקהילת "אמהות לא אוגרות" צמצמו את הצריכה שלהן בזכות הקבוצה; רבע מהנשים הפסיקו לזרוק – ועברו למסור בקבוצה; חינוך לשימוש חוזר מתחיל מהבית – 78% מהנשים דיווחו שהמסירה והאיסוף נעשים בתהליך משפחתי
מחקר ראשון מסוגו, שנערך על ידי קבוצת SFI בדצמבר 2024, חושף את היקפי הפעילות המרשימים של רשת "אמהות לא אוגרות", המייצרת מעגל כלכלי סגור, שינוי דפוסי צריכה וחיסכון למשפחות בישראל. הרשת התגלתה כמודל ייחודי של כלכלה שיתופית הפועל באמצעות מאות קבוצות וואטסאפ ופייסבוק בהתנדבות מלאה ללא מטרות רווח, ומונה כיום כ-144,000 חברות ב-244 קבוצות בישראל ובקהילות ישראליות בחו"ל.
המחקר החדש של קבוצת SFI חושף את היקפי הפעילות המרשימים של קהילת "אמהות לא אוגרות": 91% מהמשתתפות מוסרות לפחות פריט אחד בחודש, עם ממוצע של 2.9 פריטים כל אחת. במקביל, 82% דיווחו שהן אוספות לפחות פריט בחודש, עם ממוצע של 1.7 כל אחת. הנתון המשמעותי ביותר: 66% מהמשתתפות דיווחו כי הן אוספות פריטים מהקבוצה במקום לקנות חדשים.
עוד חושף המחקר כי 78% מהמשתתפות משתפות את ילדיהן בתהליכי המסירה והאיסוף, ובעצם התנהגות זו מחנכות לצריכה מודעת. נתון מעניין נוסף: 25% מהחברות מעידות כי בעבר היו זורקות פריטים שכיום הן מוסרות בקבוצה.
בניגוד לפלטפורמות כלכלה שיתופית מסחריות כמו Airbnb או Uber, "אמהות לא אוגרות" מציגה שיעורי השתתפות גבוהים של המשתתפות בה באופן חריג, תוך דגש על סולידריות נשית, שיתוף ועזרה הדדית. בתקופת מלחמת "חרבות ברזל" הוכיחו הקהילות את חשיבותן כשהפכו למוקדי חוסן משמעותיים עבור משפחות מפונות, בזכות המנגנון המוצלח שפועל כבר כשבע שנים.
מה מוסרות ומה אוספות?
בגדי ילדים וביגוד רגיל מובילים את רשימת הפריטים הנמסרים, לצד צעצועים, ספרים, ריהוט ומוצרי חשמל. המחקר זיהה ביקוש גבוה במיוחד לצעצועי עץ ואופניים, בעוד שנעליים, מוצרי טיפוח וכלי מטבח זוכים לביקוש נמוך יותר.
ירון נוידרפר, מנכ"ל ומייסד קבוצת SFI: "אנחנו גאים להיות שותפים ולהוביל מחקר במיזמים חברתיים פורצי דרך. המחקר שלנו על רשת 'אמהות לא אוגרות' מדגיש את הפוטנציאל העצום הטמון במודלים של כלכלה שיתופית מבוססי קהילה. הנתונים מצביעים על כך שמדובר במערכת חברתית-כלכלית שמצליחה לא רק להפחית עלויות למשפחות אלא גם לשנות דפוסי צריכה ולחזק ערכים של קיימות ושיתופיות. הבחירה למדוד את ההשפעה היא צעד שמאפשר לארגונים להיות טובים יותר, אפקטיביים יותר, ולשפר את תרומתם לחברה".
תמר מייבום, מייסדת קהילת 'אמהות לא אוגרות': "אמהות לא אוגרות, היא הרבה יותר מקבוצת מסירה, היא קהילה שמתארגנת סביב שינוי תרבות הצריכה. נשים מכל רחבי הארץ, מאילת ועד קריית שמונה, מצליחות גם בשגרה וגם בחירום לתמוך אחת בשנייה, קהילתית וסביבתית. המחקר המקצועי שביצענו יחד עם קבוצת SFI הוא צעד משמעותי עבורנו – זו הפעם הראשונה מזה שבע שנים שאנו מתבוננות לעומק במיזם שלנו בצורה שיטתית. התובנות מהמחקר מסייעות לנו לגבש את הדרך קדימה כדי להמשיך להשפיע ולהרחיב את מעגלי השינוי".